Infografika: a hazai programmatic piac trendjei 2023
Betekintés a 2023-as piaci trendekbe
Erősek maradtak a mobilhirdetések és mind a teljes piaci részesedés, mind a privát megállapodások tekintetében megelőzték az asztali kiszolgálást.
A 2023-as év adatai azt mutatják, hogy a mobil platform a piac 51%-át foglalta el, míg az asztali számítógépek némileg lemaradtak, 49%-os piaci részesedéssel. A tranzakciós környezetet lebontva a mobil- és az asztali hirdetések egymáshoz hasonló megoszlást követtek, a mobil platform esetében a privát megállapodások a megjelenések 28%-át, míg az asztali platform esetében 27%-ot tettek ki.
A nyílt piac túlsúlya erősödött
Az elmúlt évek során a vásárlói oldal nyílt piaci lehetőségei jelentősen bővültek, aminek köszönhetően a programmatic piac dinamikája is módosult. 2023-ra a HOPPex-en belüli forgalom 73%-át a nyílt piac, 27%-át pedig a privát megállapodások tették ki. A bevételi csatornák arányának változásának ellenére továbbra is úgy gondoljuk, hogy a privát megállapodások olyan jelentős hozzáadott értékkel rendelkezhetnek (elsőbbségi megjelenés a nyílt piaccal szemben, korlátozott elérhetőségű magas minőségű felületek vagy méretek, kiadói first party adathasználat), melyek a Google 3rd party cookie kivezetése után ismét felértékelődhetnek.
Továbbra is a 300×250-es méret a legnépszerűbb
A 2023-as adatok szerint ismét a 300×250-es méret teljesített a legjobban, de fontos kiemelni, hogy több, jellemzően kisebb multiplatform méret (336×280, 320×480) esetében is növekedés mutatkozott. A dobogó második és harmadik fokára a 640×360 és a 300×600-as méretek értek fel. A legnépszerűbb méretek esetében az átlagos nyílt piaci megoszlás 67% volt, ugyanakkor bizonyos egyedi méretek esetében jelentős kilengések is láthatóak, mind a privát megállapodások, mind a nyílt piac irányában.
A távközlés szektor jelentősen megerősödött
Miközben a kereskedelem iparág megőrizte vezető pozícióját a szektorális költések terén, a távközlési szektor jelentős növekedést könyvelhetett el, aminek köszönhetően megelőzte az öltözködés és kiegészítők kategóriát. A 2022-es évhez képest a szolgáltatás szektor kiesett a toplista szereplői közül és helyét a közlekedési eszközök iparág töltötte be. A teljes piaci szintet vizsgálva a kereskedelem, a távközlés, az öltözködés és kiegészítők, a közlekedési eszközök, illetve a lakberendezés és lakásfelszerelés szektor költött legjelentősebb mértékben.
A telekommunikációs és ekereskedelmi cégek továbbra is kardinális hirdetők
Továbbra is a telekommunikációs cégek a legjelentősebb hirdetők a programmatic piac színterén. Ugyanakkor az ekereskedelmi, FMCG, elektronikai és közlekedési eszköz ágazatban működő vállalatok szintén dominálnak, ezáltal is tovább diverzifikálva a piacra befolyást gyakorló hirdetők körét.