Ad exchange
Egy technológiai platformon alapuló piactér, mely lehetővé teszi a tartalomszolgáltatóknak, hogy a médiafelületeiket programozott módon értékesítsék, a hirdetőknek pedig azt, hogy megvásárolják. Lehet ez hagyományos display, videó vagy akár mobilhirdetés is.
Ad network
Összehozza a hirdetőket és azon weboldal tulajdonosokat melyek szeretnének hirdetéseket megjelentetni saját weboldalukon.
Ad server
Az ad server egy hirdetés kiszolgáló eszköz, mely tárolja és megjeleníti a hirdetéseket a weboldalon. Emellett több más funkcióval is bír, például statisztikát biztosít hirdetőnek és weboldal tulajdonosnak egyaránt.
Automated trading
Automated trading vagy programmatic trading egy automatizált metódus hirdetések értékesítésére vagy vásárlására. Az értékesítés CPM (cost per mille) alapon történik.
Attribúció
Megmutatja, hogy a konverziós folyamat egyes szakaszában milyen szerepet tölt be egy forrás, vagy hirdetési formátum.
Behavioral targeting/Viselkedés alapú célzás
A felhasználó vagy látogató korábbi böngészései, azaz viselkedése alapján célozható hirdetésekkel.
Contextual targeting/Kontextuális célzás
A weboldal tartalmának megfelelő témájú hirdetés megjelenítését teszi lehetővé, mely a látogatónak relevánsabb, hiszen alapvetően érdeklődik a téma iránt.
Cookie/süti
A webes kommunikáció része, egy adatcsomag, melyet a böngészők tárolnak és lehetővé teszik a kommunikácót böngésző és web szerver között.
CPM, mint értékesítési mód
A CPM (cost per mille) mint értékesítési mód megjelenés vagy impression alapú értékesítést és elszámolást jelent. A médiatulajdonos 1000 impressionre határozza meg az árat.
DSP
DSP azaz Demand Side Platform egy hirdető oldali technológia mely lehetővé teszi a hirdetőknek és ügynökségeknek, hogy hirdetést vásároljanak programozott módon.
First Party Data
Adatok, melyeket a saját közönségedről gyűjtesz, többnyire süti alapú.
Frequency cap
Segítségével beállítható, hogy egy felhasználónak hányszor jelenítse meg az adserver a hirdető hirdetését annak érdekében, hogy az üzenet megfelelően érje el a fogyasztót.
Impression
Az impression szám mutatja, hogy egy adott hirdetést hányszor jelenített meg az adserver a weboldalon. A viewable impression pedig megmutatja, hogy az adott hirdetés hányszor volt valójában látható a felhasználónak. Ennek pontos követésére az IAB hozott létre szabályokat.
Inventory
A hirdetési helyek összessége, mérete attól függ, hogy az adott weboldal tulajdonos mennyi hirdetést tud megjeleníteni a weboldalán vagy weboldalain. Függ az oldal látogatottságától, az oldalletöltések számától és a lapokon elhelyezett hirdetési zónák számától.
Open Exchange
Az Open Exchange egy nyitott piactér melyben a rendelkezésre álló hirdetési inventory-t vásárlásra kínálhatnak a hirdetőknek.
Private ad exchange/PMP
Ebben az esetben a hirdetési inventory-t csak egy szűkebb, az értékesítő által meghívott vásárlói körnek hirdeti meg.
Programmatic trading
Programmatic trading vagy automated trading egy automatizált metódus hirdetések értékesítésére vagy vásárlására. Az értékesítés CPM (cost per mille) alapon történik.
Programmatic buying
Egy automatizált lehetőség a hirdetők számára, hogy hirdetési megjelenéseket vásároljanak gyorsan és egyszerűen, kihasználva a technológiában rejtő adat-alapú célzási és optimalizálási lehetőségeket.
Retargeting
Marketing technika, mely lehetővé teszi, hogy egy oldal korábbi látogatóját újra megcélozzunk akár az oldalon tapasztalt interakcióktól függően különböző üzenetekkel.
RTB
Real time bidding, azaz valós idejű licit. A programozott médiavásárlás egyik módja, melyben hirdetők licitálhatnak egy adott inventory egységre, majd a legmagasabb licit nyer.
SSP
Supply Side Platform, vagyis SSP a média oldali technológiai platform, mely lehetővé teszi a médiatulajdonosoknak, hogy inventory-jukat menedzseljék és értékesítésre kínálják.
Third party data
Harmadik fél által (DMP-k) gyűjtött adatok, melyeket értékesítenek a hirdetőknek vagy tartalomszolgáltatóknak.
Viewability
A felhasználók számára láthatóvá váló hirdetések mérőszáma. Hogy mely hirdetés látható valójában, az IAB szabályai alapján kerül meghatározásra.
CPM
CPM, azaz Cost per mille. A mille jelentése ezer. Tehát a CPM azt mutatja meg, hogy 1000 impression mennyibe kerül a hirdetőnek. Számítási módja: CPM = költség / impressionök száma x 1000
eCPM
eCPM, azaz effective cost per mille a különböző alapú értékesítési modellekből (pl CPC vagy CPA) 1000 impressionre kiszámolt költsége. Tehát ha CPC alapon vásároltunk hirdetést, akkor az egységár kattintásra vonatkozik, viszont a kampány lezárásával a költségek és a megjelenések számából kiszámolható az eCPM.
Fill rate
A fill rate az automatizált médiavásárlás világában egy médiaoldali mutató, mely azt mutatja meg, hogy a médiaoldalról igényelt hirdetésekből hány százalékban jelent meg valóban hirdetés.
Számítási módja: fill rate = megjelent hirdetések száma / igényelt hirdetések száma
RPM
RPM (revenue per mille) megegyezik a CPM-mel, csak cost (vagyis költség) helyett revenue-t (vagyis bevételt) számol 1000 impressiönre. Az RPM tehát a médiaoldal mutatója.
Számítási módja: RPM = bevétel / impressionök száma x 1000