Privacy Sandbox – a Google új sütisdoboza

Főoldal / Blog / Privacy Sandbox – a Google új sütisdoboza

Privacy Sandbox – a Google új sütisdoboza

A Google alternatív megoldása

A Google a harmadik féltől származó cookie-k kivezetésének bejelentése után életképes alternatívaként népszerűsíti a Privacy Sandbox kezdeményezést. Ennek a megoldásnak a bevezetése jelentős hatással van a programmatic ökoszisztémára, amelynek lényege éppen a felhasználói adatokon és viselkedésen alapul, míg a Privacy Sandbox éppen az ezeket érintő hagyományos adatgyűjtési- és felhasználási módszereket korlátozza. Ugyanakkor az ökoszisztéma átláthatóságát és hatékonyságát is befolyásolja, mivel nem individuális felhasználói adatokra támaszkodik és az ezekhez való hozzáférést akadályozni is hivatott.

Mit jelent a Privacy Sandbox?

A Privacy Sandbox a Google által vezetett kezdeményezés, amelynek elsődleges célja, hogy olyan digitális szabványokat hozzanak létre, amelyek a felhasználók személyes adatainak védelmének veszélyeztetése nélkül teszi lehetővé a felhasználók azonosítását a digitális térben. A Privacy Sandbox célja, hogy korlátozza a felhasználók nyomon követését oly módon, hogy a jelenlegi technológiákat elavulttá teszi, blokkolja a titkolt nyomon követést és biztonságosabb alternatívákat kínál.

A Privacy Sandbox-nak alapvetően két fő célja van:

  • Lehetővé tegye a third-party cookie-k teljes kivezetését egy átfogó alternatívát nyújtva az ipar számára.
  • Csökkentse a webhelyek és alkalmazások közötti nyomon követést, miközben segítségül szolgál abban, hogy az online tartalmak és szolgáltatások mindenki számára elérhetőek maradjanak.

A Privacy Sandbox jelentősebb alkotóelemei: az API-k

A Privacy Sandbox API-k megkövetelik, hogy a webböngészők új szerepet töltsenek be. Ahelyett, hogy korlátozott eszközökkel és védelemmel működnének, az API-k lehetővé teszik a felhasználó böngészőjének, hogy a felhasználó nevében tudjon eljárni. Lokálisan, vagyis a felhasználó eszközén tudja megvédeni a felhasználó azonosító adatait. Ezek a kulcsfontosságú API-k a Topics API, a Protected Audience API és az Attribution Reporting API. Ezeknek célja, hogy kiváltsák a jelenleg használt, kevésbé privát mechanizmusokat, amelyeket a hirdetési folyamatokban alkalmaznak. Segítségükkel a hirdetők továbbra is elérhetik a felhasználókat az érdeklődési köreik alapján, illetve azt is figyelemmel követhetik, hogy miképpen teljesítenek a hirdetéseik. Ugyanakkor mindezek mellett a felhasználók számára jobb adatvédelmet és nagyobb kontrollt biztosít az adataikkal kapcsolatos döntésekben.

A Topics API célja az adatvédelem megőrzése, miközben a felhasználó számára releváns tartalmakat és hirdetéseket jelenít meg. A legutóbbi böngészési előzmények alapján magas szintű jelzést szolgáltat a felhasználó érdeklődéséről, ezáltal segítve a webhelyeket és alkalmazásokat abban, hogy releváns hirdetéseket legyenek képesek megjeleníteni.

Két fő alkotóeleme van a Topics API-nak. Először is az API minden webhelyet megjelöl egy felismerhető, magas szintű témakörből. Például a böngésző egy sport tematikájú weboldalt a „Sport” témakörrel egyeztet. Mindezek után pedig a böngésző azt az információt követi figyelemmel, hogy milyen tematikájú webhelyeket látogatott meg a felhasználó, ennek köszönhetően pedig nem kell ismernie magukat a webhelyeket.

A Protected Audience API, korábbi nevén FLEDGE API, a Privacy Sandbox kezdeményezése arra a célra, hogy semmilyen harmadik fél ne legyen képes a felhasználók böngészési viselkedését nyomon követni remarketing céljából. Ezzel szemben manapság, amikor egy felhasználó meglátogat egy webhelyet, third-party cookie-kat használnak arra, hogy releváns hirdetéseket jelenítsenek meg a számára. Ugyanakkor a felhasználó böngészési előzményeiből túl sok információ érhető el és gyűjthető össze egy harmadik fél által.

Az Attribution Reporting API segítségével a hirdetők anélkül mérhetik online hirdetéseik teljesítményét, hogy nyomon kellene követniük a felhasználók tevékenységét a különböző webhelyeken és alkalmazásokban. Amikor egy felhasználó interakciót folytat egy hirdetéssel, az API a hirdető tudtára adja, hogy ez az interakció megtörtént. Azonban emellett bizalmasan kezeli a felhasználó egyéni böngészési és alkalmazástevékenységét, olyan módszerekkel, mint például a titkosítás, időkésleltetés, biztonságos szerverek használata, adatok összesítése és randomizálás. A hirdető ennek köszönhetően anélkül láthatja melyik hirdetés hogyan teljesített, hogy a folyamat során egyedi azonosítókat használtak volna.

A Privacy Sandbox lényege

Összességében a Privacy Sandbox egy fontos fejlesztés az online hirdetések világában, hiszen új módot kínál a hirdetők számára ahhoz, hogy elérjék célközönségüket és mindezt teszi anélkül, hogy veszélyeztetné a felhasználók adatait. A kezdeményezés célja, hogy korlátozza a felhasználók jogellenes nyomon követését, miközben lehetővé teszi a célzott hirdetések megjelenítését a Google Chrome böngészője által mind a weben, mind az Android rendszereken.

A következő cikkünkben a Google wallgarden-én kívül eső Identity lehetőségeket fogjuk bemutatni.

Forrás:
https://developers.google.com/privacy-sandbox/overview
https://privacysandbox.com/learning-hub/
https://virtualminds.de/en/google-privacy-sandbox-a-closer-look/
https://www.techtarget.com/searchapparchitecture/definition/application-program-interface-API

Ajánlott bejegyzések

Start typing and press Enter to search