Szószedet

Főoldal / Szószedet

Ad exchange
Egy technológiai platformon alapuló piactér, mely lehetővé teszi a tartalomszolgáltatóknak, hogy a médiafelületeiket programozott módon értékesítsék, a hirdetőknek pedig azt, hogy megvásárolják. Lehet ez hagyományos display, videó vagy akár mobilhirdetés is.

Ad fraud
Az online hirdetési csalások egyik eszköze, amely során nem valós felhasználók (pl. botok) generálnak forgalmat.

Ad network
Összehozza a hirdetőket és azon weboldal tulajdonosokat melyek szeretnének hirdetéseket megjelentetni saját weboldalukon.

Ad server
Az ad server egy hirdetés kiszolgáló eszköz, mely tárolja és megjeleníti a hirdetéseket a weboldalon. Emellett több más funkcióval is bír, például statisztikát biztosít hirdetőnek és weboldal tulajdonosnak egyaránt.

Ad verification
Egy olyan folyamat, amely során a hirdető ellenőrizheti, hogy a hirdetése az elvárásaiknak megfelelő weboldalon, a megfelelő zónákban és a megfelelő célközönségnek jelenjen meg.

Agency Trading Desk
Röviden ATD, olyan kereskedési platform, amely segítségével a hirdetéseket kezelő megrendelő képviselője (pl. médiaügynökség) hirdetéseket képes elhelyezni a médiatulajdonosok által elérhetővé tett felületein.

Autobid
Automatizált formája a manuális ajánlatadásnak. Az egyes aukciókban a bideket egy algoritmus előre meghatározott szempontok alapján úgy állítja, hogy a hirdető elérje a célját a lehető leghatékonyabban.

Automata/automatizált/programozott hirdetés
Olyan hirdetési megoldás, amely során a médiatulajdonos és hirdető közötti kapcsolatfelvétel, az alku, illetve a hirdetés megjelentetése egyedi emberi döntések nélkül zajlik és ezt a folyamatot előre programozott támogató rendszerek segítségével bonyolítják le. Vagyis egy olyan vásárlási technika, mely során automatizáltan tudunk a virtuális piactéren kampányainkban reklám megjelenéseket vásárolni különböző technológiák igénybevételével.

Automated trading
Automated trading vagy programmatic trading egy automatizált metódus hirdetések értékesítésére vagy vásárlására. Az értékesítés CPM (cost per mille) alapon történik.

Attribúció
Megmutatja, hogy a konverziós folyamat egyes szakaszában milyen szerepet tölt be egy forrás, vagy hirdetési formátum.

Behavioral targeting/Viselkedés alapú célzás
A felhasználó vagy látogató korábbi böngészései, azaz viselkedése alapján célozható hirdetésekkel.

Bid request
A kiadói SSP a megjelenés betöltődésekor felajánlja a hirdetői DSP-k számára, hogy licitáljanak az adott impression-re. A bid request tartalmazza a felhasználói szintű adatokat (pl. böngészési előzmények, földrajzi lokáció, demográfiai adatok stb.), amelyet az SSP megoszt a DSP-vel. A DSP pedig ezen információk alapján dönti el, hogy licitáljon-e az adott megjelenésre.

Bidder
Egy olyan optimalizáló motor, amely kommunikációt folytat az ad exchange-el és meghatározza, hogy a valós idejű aukció során milyen licitárat adjon meg.

Brand safety
A márkák védelme a hozzájuk nem illő, vagy a márka imázsára és jó hírnevére káros hirdetési felületektől, kontextustól, illetve tartalmaktól.

Call To Action (CTA)
Cselekvésre való felhívás, ösztönzés.

Click Through Rate (CTR)
Hirdetés átkattintási arány.

Consent Management Platform (CMP)
Olyan adatgyűjtési és hozzájárulás-kezelési platform, amely segítségével a weboldal tulajdonosok felhasználói hozzájárulásokat kérhetnek, gyűjthetnek és rendszerezhetnek, illetve ezen információkat továbbadhatják a piac többi szereplőjének.

Contextual targeting/Kontextuális célzás
A weboldal tartalmának megfelelő témájú hirdetés megjelenítését teszi lehetővé, mely a látogatónak relevánsabb, hiszen alapvetően érdeklődik a téma iránt.

Conversion
A konverzió egy olyan esemény, amely során a felhasználó egy weboldal látogatása során interakciót kezdeményez és végrehajt valamilyen, a vállalkozás számára értékesként meghatározott műveletet.

Cookie/süti
A webes kommunikáció része, egy adatcsomag, melyet a böngészők tárolnak és lehetővé teszik a kommunikácót böngésző és web szerver között.

Effective Cost Per Mile (eCPM)
eCPM, azaz effective cost per mille a különböző alapú értékesítési modellekből (pl CPC vagy CPA) 1000 impressionre kiszámolt költsége. Tehát ha CPC alapon vásároltunk hirdetést, akkor az egységár kattintásra vonatkozik, viszont a kampány lezárásával a költségek és a megjelenések számából kiszámolható az eCPM.

Data
Felhasználói információ (pl. életkor, nem, lokáció, múltbeli vásárlások stb.), amelynek ismerete értékesebbé teszi a felhasználót a hirdetők számára.

Data Management Platform (DMP)
Olyan adatkezelési platform, amely gyűjti, rendszerezi és felhasználja a különböző online, offline és mobil forrásokból származó felhasználói adatokat. Ezen információk felhasználásával anonim ügyfélprofilokat hoz létre, amelyek a targetálási és perszonalizációs folyamatok alapját fogják szolgálni az ad exchange-k, DSP-k és SSP-k számára egyaránt.

Dinamikus árazás
Olyan árazási metódus, amely során egy megjelenés ára nem fix, hanem a kereslet-kínálat alapján dinamikusan kerül meghatározásra a valós idejű piactéren.

Demand Path Optimization (DPO)
A hirdetések optimalizálását szolgáló megoldás, amely során a DPO-felhasználók információt nyerhetnek a hirdetéseikre licitálókról, illetve a felületek vásárlásának folyamatáról. Ezen információk alapján pedig az eladó segítheti és ösztönözheti a vásárlót.

Demand Side Platform (DSP)
DSP azaz Demand Side Platform egy hirdető oldali technológia mely lehetővé teszi a hirdetőknek és ügynökségeknek, hogy hirdetést vásároljanak programozott módon.

Fill rate
A fill rate az automatizált médiavásárlás világában egy médiaoldali mutató, mely azt mutatja meg, hogy a médiaoldalról igényelt hirdetésekből hány százalékban jelent meg valóban hirdetés.
Számítási módja: fill rate = megjelent hirdetések száma / igényelt hirdetések száma

First look
Elsőbbségi jogot jelent programmatic vásárlás esetén. A kiadó oldal nyújthat first look jogot választott hirdetőknek, akiknek ezáltal elsőbbsége lesz a premium inventory elérésére a programmatic piactéren.

First Party Data
Adatok, melyeket a saját közönségedről gyűjtesz, többnyire süti alapú.

Floor price
CPM-ben kifejezett minimális értékesítési ár egy adott zónára, amelyet a kiadó elvár a megjelenésért.

Frequency cap
Segítségével beállítható, hogy egy felhasználónak hányszor jelenítse meg az adserver a hirdető hirdetését annak érdekében, hogy az üzenet megfelelően érje el a fogyasztót.

Header bidding
Egy olyan programozott technológia, amely során a megjelenítők egyidejűleg több hirdetési piacnak kínálnak inventoryt. Az összes SSP szolgáltató felől beérkezett licit közül a legkedvezőbb megoldást tudja kiválasztani a preferenciák figyelembevételével.

IAB Hungary
Az Interactive Advertising Bureau (IAB) szakmai szervezet hazai képviselője, az IAB Europe tagja, illetve a Magyar Reklámszövetség keretein belül létrejött tagozat. A szervezetet 46 cég alapította, köztük ügynökségek, kiadók, hirdetők, kutatócégek, valamint egyéb az online hirdetési piacon tevékenykedő szolgáltató cégek. A szervezet célja az online, interaktív, digitális marketing és reklámeszközök és megoldások ismertségének, használatának és elfogadottságának növelése, illetve a digitális marketing iparág fejlesztése és erősítése. Szakmai érdekképviseletet lát el és érdekérvényesítést folytat hazai és nemzetközi fórumokon, üzleti, társadalmi és kormányzati szervezetekben.

Invalid Traffic (IVT)
Nem valós forgalom, amelynek generálását különböző adatközpontok, botok, valamint más adatgyűjtő megoldások végzik el.

Impression
Az impression szám mutatja, hogy egy adott hirdetést hányszor jelenített meg az adserver a weboldalon. A viewable impression pedig megmutatja, hogy az adott hirdetés hányszor volt valójában látható a felhasználónak. Ennek pontos követésére az IAB hozott létre szabályokat.

Inventory
A hirdetési helyek összessége, mérete attól függ, hogy az adott weboldal tulajdonos mennyi hirdetést tud megjeleníteni a weboldalán vagy weboldalain. Függ az oldal látogatottságától, az oldalletöltések számától és a lapokon elhelyezett hirdetési zónák számától.

Open Exchange
Az Open Exchange egy nyitott piactér melyben a rendelkezésre álló hirdetési inventory-t vásárlásra kínálhatnak a hirdetőknek.

Optimalizáció
Egy olyan folyamat, amely során egy adott kampány teljesítménye javuló tendenciát mutat.

Pay-per-Click (PPC)
Általában a keresőmotorok hirdetési rendszerén keresztül történnek, és a hirdetők csak abban az esetben fizetnek, hogy ha a felhasználók rákattintanak az adott hirdetésre.

Prémium inventory
Az inventory prémium jellege több mindenben megmutatkozhat, mint például az elhelyezésében, speciális méretében, formátumában vagy bármilyen olyan jellemzőjében, amelynek köszönhetően értékesebb lehet a hirdető számára.

Private ad exchange/PMP
Ebben az esetben a hirdetési inventory-t csak egy szűkebb, az értékesítő által meghívott vásárlói körnek hirdeti meg.

Programmatic advertising
Olyan rendszer, amely a hirdetési felületek megvásárlását és a kampányok megjelenítésének folyamatát automatizálja. Megkönnyítheti a reklámfelületek értékesítését, illetve optimalizálhatja a kampányokat. Képes valós idejű aukciók lebonyolítására olyan formában, amely során a hirdetések akkor kerülnek értékesítésre, amikor a felhasználó betölt egy weboldalt.

Programmatic trading
Programmatic trading vagy automated trading egy automatizált metódus hirdetések értékesítésére vagy vásárlására. Az értékesítés CPM (cost per mille) alapon történik.

Programmatic buying
Egy automatizált lehetőség a hirdetők számára, hogy hirdetési megjelenéseket vásároljanak gyorsan és egyszerűen, kihasználva a technológiában rejtő adat-alapú célzási és optimalizálási lehetőségeket.

Real-Time Bidding (RTB)
Real time bidding, azaz valós idejű licit. A programozott médiavásárlás egyik módja, melyben hirdetők licitálhatnak egy adott inventory egységre, majd a legmagasabb licit nyer.

Real-Time Inventory
Olyan inventory, melyet valós időben, vagyis az oldal betöltődésével egy időben kínálnak eladásra.

Retargeting
Marketing technika, mely lehetővé teszi, hogy egy oldal korábbi látogatóját újra megcélozzunk akár az oldalon tapasztalt interakcióktól függően különböző üzenetekkel.

Revenue Per Mile (RPM)
RPM (revenue per mille) megegyezik a CPM-mel, csak cost (vagyis költség) helyett revenue-t (vagyis bevételt) számol 1000 impressiönre. Az RPM tehát a médiaoldal mutatója. Számítási módja: RPM = bevétel / impressionök száma x 1000

RTB Ad Exchange
Olyan technológiai platformon alapuló piactér, amely segítségével a tartalomszolgáltatók az inventory-jukból értékesíthetnek, a hirdetők pedig megvásárolhatják azt. Ennek formája lehet display, mobil és video hirdetés is.

Second Price Aukció
Az aukció során a legmagasabbat licitáló hirdető egy egységgel fizet többet a második legmagasabb licit összegénél.

Szegmens
Hasonló jellemzők alapján egy csoportba sorolt hirdetői célközönség. Ezek a jellemzők lehetnek demográfiai adatok, vásárlási előzmények vagy akár vásárlási szokások is.

Supply Path Optimization (SPO)
Olyan megoldás, amely használatával a médiavásárlók a lehető legalacsonyabb áron képesek licitálni, miközben a kiadók hosszú távon maximalizálhatják a bevételeiket. Többnyire a keresleti oldali platformok használnak SPO algoritmusokat annak érdekében, hogy egyszerűsítsék a kínálati oldali platformokkal való együttműködésüket.

Supply Side Platform (SSP)
Supply Side Platform, vagyis SSP a média oldali technológiai platform, mely lehetővé teszi a médiatulajdonosoknak, hogy inventory-jukat menedzseljék és értékesítésre kínálják.

Third party data
Harmadik fél által (DMP-k) gyűjtött adatok, melyeket értékesítenek a hirdetőknek vagy tartalomszolgáltatóknak.

Trading Desk
Olyan ügynökségi felület az automatizált hirdetési rendszerekben, amely segítségével a hirdetési kereslet beállításait kezelheti az ügynökség. Lehetővé teszi a szükséges paraméterek beállítását, illetve mérési lehetőségeket a megjelenésekkel kapcsolatban.

Viewability
A felhasználók számára láthatóvá váló hirdetések mérőszáma. Hogy mely hirdetés látható valójában, az IAB szabályai alapján kerül meghatározásra.

Walled Garden
Zárt ökoszisztémát alkotó szoftverplatform, amely nem integrálódik más, külső rendszerekbe (pl. Google, Meta, Amazon, Twitter stb.).

Waterfall modell
Olyan folyamat, amely során a kiadó megállapít egy minimális árat (floor price) a hirdetési zónáért, amely alatt nem kívánja értékesíteni azt. Ezután bid request útján elküldi a hirdetési partnerek felé és a beérkezett liciteket felsorakoztatja. Az SSP-ből érkező licitek a kiadó által korábban meghatározott preferencia alapján kerülnek sorba. A licit győztese pedig az a hirdető lesz, amelynek ebből a sorból a kínált értéke elsőként meghaladja a floor price értékét. Ez a folyamat nem ad lehetőséget a bevételek maximalizálására, illetve lassítja az oldal és a hirdetők betöltődési idejét is.

Start typing and press Enter to search