Infografika: a hazai programmatic piac trendjei 2022
A 2022-es év reklámbevételeit nagymértékben befolyásolta az év elején kirobbanó háború és az azt követő gazdasági visszaesés. Kevesebb privát megállapodás és hullámzóbb költések jellemezték a programmatic piacot, ami HOPPex-en belül a tavalyihoz képest visszafogottabb, 6%-os bevételi növekedést eredményezett.
Tovább növekvő nyílt piac és csökkenő deal bevételek
Akárcsak a koronavírus járvány alatt, a bizonytalan gazdasági körülmények hatására 2022-ben is csökkenés mutatkozott a vásárlói oldal a privát megállapodásaiban. A dealek 23%-kal kevesebb bevételt generáltak, mint az előző évben.
A nyílt piac ezzel szemben ellentétes utat járt be. A tavalyi év során tovább bővítettük a HOPPex-en belül elérhető SSP rendszereket, melyek pozitív hatással bírtak az open inventory-ra. A nyílt piaci bevételek közel 10%-os növekedést értek el.
2022-ben is az nyílt piac került túlsúlyba a 68%-kal, a dealekhez képest (32%).
A 300×250 továbbra is az élen, de a multiplatform méretek feltörekvőben
2022 messze legnépszerűbb hirdetési mérete a 300×250 lett, a második helyen a 300×600 áll, ezeket követi az 970×250 és 640×360. A legnépszerűbb méretek esetében a dealek és a nyílt piaci megoszlás aránya 35-65% volt. Ezzel szemben a 336×280, 970×90, 120×600, 160×600 esetében kiugróan magas, közel 90%-os arányú a nyílt piaci monetizáció.
Az eszközöket vizsgálva a mobil platform népszerűsége 6%-ot nőtt a tavalyi évhez képest, az asztali felhasználás pedig 11%-ot. Továbbra is a mobil felületek vezetnek minimális eltéréssel a desktoppal szemben, 53-47%.
Élen a kereskedelem
A szektorok szerinti toplistát 2022-ben a kereskedelem vezette, átvéve a távközlés helyét, ami a harmadik helyre csúszott vissza. Teljes piaci szinten a kereskedelem, öltözködés és kiegészítők, távközlés, szolgáltatások, ill. lakberendezés és lakásfelszerelés szektor költötte a legtöbbet.
Vezetnek a telkó és eker cégek
A programmatic piac legnagyobb hirdetői még mindig a telekommunikációs cégek, de némi csökkenés mutatkozott az esetükben. Ezzel szemben számos új e-kereskedelmi szereplő jelent meg a piacon és a korábban jelenlévők is növelték költéseiket. Az év legdinamikusabban fejlődő szektora a szolgáltatások lett, mely elsősorban az újonnan megjelenő streaming szolgáltatók intenzív kampányainak volt köszönhető.