Infografika: a hazai programmatic piac trendjei
Stagnálás a hazai programmatic piacon
Bár a koronavírus a hazai programmatic piacon is éreztette a hatását, ez a szegmens a szerencsésebbek közé tartozik. A hirdetők előnyben részesítették az automatizált hirdetési megoldásokat és az olyan megbízható partnereket, mint a HOPPex és tagjai, ennek köszönhetően a piactér 2020-as éves forgalma elérte a válság előtti évét.
Tovább növekedett a kiadói megállapodások aránya
A tavalyi év során egyértelművé vált, hogy ha a vásárlói oldal gyors és drasztikus költéscsökkentésre határozza el magát, akkor visszafogja vagy leállítja a dealezést. A március eleji lezárást követően jelentősen csökkentek a bevételek ezen a csatornán keresztül, összességében folytatódtak a korábbi trendek, azaz a privát dealek (PMP) aránya 45%-ról 47%-ra növekedett a nyílt piaccal szemben. Az év egyes időszakaiban ez az arány már az 50%-ot is átlépte, várakozásaink szerint 2021-re már a dealek kerülhetnek túlsúlyba.
Pörög a mobil
Még mindig a medium rectangle (300×250) a legtöbbet vásárolt formátum (paid impression), de a large rectangle (336×280) mennyiség is jelentősen növekedett tavaly óta. Az év során a nagyobb formátumok paid impression mennyisége csökkent az előző évhez viszonyítva, ami a dealek hullámzásával (ezen formátumok jellemzően hozzáadott értékkel bírnak a dealek terén) és a felhasználók és a hirdetési helyek mobil felé tolódásának volt köszönhető.
Élen a távközlés
A szektorok szerinti toplista nem változott 2019-hez képest, a dobogós helyezettek azonban közelebb kerültek a távközlés kategóriájához. A legnagyobb telco vállalatok hagyományosan elhúzódóan állítják fel éves terveiket, azonban tavaly ezzel pont egybeesett a vírus első hulláma. Jól látható, hogy mind a késő tavaszi, mind az ősz közepi időszak jelentősen kevesebb bevételt hozott általuk, mint egy évvel korábban, azonban a köztes időszakban jelentősen próbálták kompenzálni ezeket.
Vezetnek a telkó és eker cégek
A programmatic piac legnagyobb hirdetői a telekommunikációs cégek és ekereskedelmi szereplők. A válság nyerteseinek tekinthetők a gyógyászati hirdetők, akik a hagyományosan erős őszi/téli időszakon túl összességében több mint megduplázták költéseiket az előző évhez képest. A vírus a legerőteljesebben az utazás szektoron éreztette hatásait, a csökkenés csaknem kétharmados éves szinten. A két hullám között voltak periodikusan biztató időszakok, azonban amíg nem lehet utazni, addig ez a tendencia fog folytatódni.