Szószedet

Főoldal / Szószedet
Ad exchange

Egy technológiai platformon alapuló piactér mely lehetővé teszi a tartalomszolgáltatóknak, hogy inventory-jukból értékesítsenek, míg a hirdetőknek, hogy megvásárolják azt. Lehet ez display, video vagy akár mobil hirdetés is.

Ad network

Összehozza a hirdetőket és azon weboldal tulajdonosokat melyek szeretnének hirdetéseket megjelentetni saját weboldalukon.

Ad server

Az ad server egy hirdetés kiszolgáló eszköz, mely tárolja és megjeleníti a hirdetéseket a weboldalon. Emellett több más funkcióval is bír, például statisztikát biztosít hirdetőnek és weboldal tulajdonosnak egyaránt.

Automated trading

Automated trading vagy programmatic trading egy automatizált metódus hirdetések értékesítésére vagy vásárlására. Az értékesítés CPM (cost per mille) alapon történik.

Attribúció

Megmutatja, hogy a konverziós folyamat egyes szakaszában milyen szerepet tölt be egy forrás, vagy hirdetési formátum.

Behavioral targeting/Viselkedés alapú célzás

A felhasználó vagy látogató korábbi böngészései, azaz viselkedése alapján célozható hirdetésekkel.

Contextual targeting/Kontextuális célzás

A weboldal tartalmának megfelelő témájú hirdetés megjelenítését teszi lehetővé, mely a látogatónak relevánsabb, hiszen alapvetően érdeklődik a téma iránt.

Cookie/süti

A webes kommunikáció része, egy adatcsomag, melyet a böngészők tárolnak és lehetővé teszik a kommunikácót böngésző és web szerver között.

CPM, mint értékesítési mód

A CPM (cost per mille) mint értékesítési mód megjelenés vagy impression alapú értékesítést és elszámolást jelent. A médiatulajdonos 1000 impressionre határozza meg az árat.

DSP

DSP azaz Demand Side Platform egy hirdető oldali technológia mely lehetővé teszi a hirdetőknek és ügynökségeknek, hogy hirdetést vásároljanak programozott módon.

First Party Data

Adatok, melyeket a saját közönségedről gyűjtesz, többnyire süti alapú.

Frequency cap

Segítségével beállítható, hogy egy felhasználónak hányszor jelenítse meg az adserver a hirdető hirdetését annak érdekében, hogy az üzenet megfelelően érje el a fogyasztót.

Impression

Az impression szám mutatja, hogy egy adott hirdetést hányszor jelenített meg az adserver a weboldalon. A viewable impression pedig megmutatja, hogy az adott hirdetés hányszor volt valójában látható a felhasználónak. Ennek pontos követésére az IAB hozott létre szabályokat.

Inventory

A hirdetési inventory mutatja meg, hogy az adott weboldal tulajdonos mennyi hirdetést tud megjeleníteni a weboldalán, vagy weboldalain. Függ az oldal látogatottságától, a lapletöltések számától és a lapokon elhelyezett hirdetési zónák számától.

Open Exchange

Az Open Exchange egy nyitott piactér melyben a rendelkezésre álló hirdetési inventory-t vásárlásra kínálhatnak a hirdetőknek.

Private ad exchange/PMP

Ebben az esetben a hirdetési inventory-t csak egy szűkebb, az értékesítő által meghívott vásárlói körnek hirdeti meg.

Programmatic trading

Programmatic trading vagy automated trading egy automatizált metódus hirdetések értékesítésére vagy vásárlására. Az értékesítés CPM (cost per mille) alapon történik.

Programmatic buying

Programmatic buying, azaz programozott vásárlás egy automatizált mód a hirdetők számára, hogy megjelenéseket vásároljanak gyorsan és egyszerűen.

Retargeting

Marketing technika, mely lehetővé teszi, hogy egy oldal korábbi látogatóját újra megcélozzunk akár az oldalon tapasztalt interakcióktól függően különböző üzenetekkel.

RTB

Real time bidding, azaz valós idejű licit. A programozott médiavásárlás egyik módja, melyben hirdetők licitálhatnak egy adott inventory egységre, majd a legmagasabb licit nyer.

SSP

Supply Side Platform, vagyis SSP a média oldali technológiai platform, mely lehetővé teszi a médiatulajdonosoknak, hogy inventory-jukat menedzseljék és értékesítésre kínálják.

Third party data

Harmadik fél által (DMP-k) gyűjtött adatok, melyeket értékesítenek a hirdetőknek vagy tartalomszolgáltatóknak.

Viewability

A felhasználók számára láthatóvá váló hirdetések mérőszáma. Hogy mely hirdetés látható valójában, az IAB szabályai alapján kerül meghatározásra.

CPM

CPM, azaz Cost per mille. A mille jelentése ezer. Tehát a CPM azt mutatja meg, hogy 1000 impression mennyibe kerül a hirdetőnek. Számítási módja: CPM = költség / impressionök száma x 1000

eCPM

eCPM, azaz effective cost per mille a különböző alapú értékesítési modellekből (pl CPC vagy CPA) 1000 impressionre kiszámolt költsége. Tehát ha CPC alapon vásároltunk hirdetést, akkor az egységár kattintásra vonatkozik, viszont a kampány lezárásával a költségek és a megjelenések számából kiszámolható az eCPM.

Példa:

egységárak
Vásárlási mód költség impressionök száma kattintások száma akciók száma CPM CPC CPA eCPM eCPC eCPA
CPM 18 000 6 545 159 4 598 28 2,75 2,75 3,91 642,86
CPC 10 000 3 245 195 2 000 9 5 3,08 5 1 111,1
CPA 35 000 9 519 182 7 458 35 1000 3,68 4,69 1 000
Fill rate

A fill rate az automatizált médiavásárlás világában egy médiaoldali mutató, mely azt mutatja meg, hogy a médiaoldalról igényelt hirdetésekből hány százalékban jelent meg valóban hirdetés.

Számítási módja: fill rate = megjelent hirdetések száma / igényelt hirdetések száma

RPM

RPM (revenue per mille) megegyezik a CPM-mel, csak cost (vagyis költség) helyett revenue-t (vagyis bevételt) számol 1000 impressiönre. Az RPM tehát a médiaoldal mutatója.

Számítási módja: RPM = bevétel / impressionök száma x 1000

#mk-accordion-59c81c46cff9f .mk-accordion-pane{ background-color: #fff; }

Start typing and press Enter to search